Ikut gerak hati…

ari ni my father in law suh masakkan daging..dia dh siapkan keluarkan dr peti ais…”alamak, aku nak masak apa” terus je macam blur, memang taktau nk masak apa..sebab kalo kat umah, aku selalu buat goreng daging kunyit, goreng kicap atau buat singgang kalo daging…karang kalo aku masak goreng2, nampak sgt mcm aku ni terror goreng2 je kan…pastu nk masak singgang, karang dorang takleh makan lak…nak masak sup, bunjutnya takde plak…cmne nih…

pastu teringat yang encik suami cakap dia suka makan daging masak kicap…so amik keputusan nk buat masak kicap la…tapi tergaru2 kepala jugakla td kan..mana aku reti masak kicap tu..tknah seumur hidup aku buat daging masak kicap…bahan apa nak letak ntah…cmne kaedah pun aku taktau ni…pikir punya pikir, tkleh lama2 pikir, karang tak pasal2 beli kat luar jer..teettttttttt..hehe…makanya ikut gerak hati jerla…siapkan bahan2 yang aku selongkar kat dapur, tgk sumer yg hati aku ckp ada, superb..menjadila ni kot…berangan..hehe…

mula2 tumis bawang, halia, bunga cengkih, kulit kayu manis, buah pelaga, bunga lawang…tumis sampai naik bau, then masuk daging, air kicap n garam…dah agak2 nk empuk daging aku masukkan tomato n carrot…tapi mcm tercair jer aku masak…nk tunggu kuah dia kering, karang carrot terlabih lembut pulak…hmmm lantak la..janji aku dh siap masak…tp agak berdebar jugaklah nak tunggu komen dr encik suami…mintak2 lah boleh makan…teringat pulak satu kisah, katne tak aku baca, dia ni masak daging masak kicap la kat umah mertua dia, pastu daging tu tak dihidangkan pun masa makan…siyes sedihkan…harap2 aku nyer masakan tak cam tu la ek…tobat tak masak kalo kena cam tu…

p/s: encik suami dh komen, kuah cair sangat…okey bebeh, akan diperbaiki skill pasni…encik suami makan dgn banyak, kira cam sedap la kan….hikhik…ayat ni penting tuk motivasi diri….

norsaritanaini

Hubungi saya di 019-9510980 (Telefon / SMS / Whatsapp / Telegram) untuk sebarang pertanyaan.

You may also like...

4 Responses

  1. suka2…. good try.. asalkan rajin improve mesti cik abang suka punya
    .-= fahmi ibrahim´s last blog ..Selamat Hari Lahir buat insan yang teristimewa =-.

  2. tu ler…banyak nk kena belajar sbb nk ikut selera orang..kalo masak tuk diri sendiri suka yang simple2 je,,,yg goreng2 je best….

  3. Kreuger says:

    kekeke…. ok lah tuh. stended la memula kawin takkan dah pandai buat masak rendang kot? nak kene buat kerisik berbagai… pengsan la.. kire encik suami kene akur la kan.. haha same la kesah nye dengan aku. pesen aku ni simple.. ape masak.. telan jer..
    .-= Kreuger´s last blog ..Subdomain Management di Direct Admin hilang? =-.

  4. encik ejam tu pun kira sempoi la..tkde la ngengada mintak nk itu ini kan…kalo berdua je ngn dia okey je kot masak apa2 kan…janji air tangan isteri dia…tp yg boleh mencabar kewibaannya apabila kena masak di rumah mertua….itu yg susah tu…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *