Mee Goreng Mamak Celup

Mee Goreng Mamak Celup

Assalamualaikum..

Menu untuk sarapan pagi..mudah dan cepat…sebab apa nama dia celup, sebabnya dah tak ori macam mamak betul masak..dah ubahsuai ikut bahan yang ada di rumah je…hehe…

Bahan-bahan

  • 500 gm mee kuning
  • 100 gm daging (hiris nipis)
  • 100 gm sotong potong nipis-nipis
  • 1 mangkuk sawi [potong kecil]
  • 3 sudu cili kering yang diblen
  • 4 sudu kicap pekat
  • 2 sudu minyak masak
  • 1 biji telur
  • 3 ulas bawang merah (ditumbuk)
  • 4 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • gula secukup rasa
  • garam secukup rasa
  • kalo suka letaklah taugeh

Cara-cara

  1. Panaskan minyak. Masukkan bawang dan cili . Goreng sampai garing dan wangi.
  2. Masukkan telur dan kacau perlahan-lahan, kemudian baru masukkan daging dan sotong, kacau rata sehingga masak.
  3. Masukkan kicap, sos cili, garam dan gula.
  4. Masukkan sayur.
  5. Kemudian masukkan mee dan kacau sampai rata.

You may also like...

2 Responses

  1. sumijelly says:

    x pernah goreng mee kat rumah.. selalu goreng bihun jer..huhuhuh

    nampak menarik la.. nanti boleh cuba..

  2. kalo zaman bujang dulu, selalu goreng bihun je jugak…sbb tak berapa suka makan mee atau kuey teow…tapi bila dah kawin dah berubah plak…encik suami suka makan mee goreng atau kuey teow…skarang ni jugak suka sgt makan char kuey teow..nak try masak sendiri nanti…hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *