Petua Memperbanyakkan Susu Ibu Dengan Longan Kering

Assalamualaikum…

Buat masa sekarang, tengah berusaha dengan gigih untuk mengumpul stok EBM untuk simpanan jangkamasa panjang nanti…mana la tau kot2 kena pegi kursus kan…nak2 plak sekarang ni susu macam makin berkurang walaupun dah menyusukan haq sekerap yang mungkin…kalo siang hari Haq asyik nak bergayut je..tapi susu tetap juga berkurangan…setiap kali perah cuma paling banyak leh dapat 4 oz..tu pun sekali sekala jer…biasanya leh dapat 2 oz jer pun…tapi aku berfikiran positif..tetap juga menyusukan Haq dan pam sekerap yang boleh..kira macam syok sendiri yang susu akan banyak nanti…

Dalam usaha nak memperbanyakkan air susu demi untuk menambah stok EBM untuk Haq tu, macam2 cara dan petua aku amalkan…salah satunya ialah meminum air longan…sangat senang nak menghidangnya…aku rebus longan ni bersama-sama kismis, kurma atau barli..kiranya sekali gus punya petua la…sebab ada yang mengatakan barli dan kurma juga boleh memperbanyakkan air susu badan… InsyaAllah..kita berusaha seterusnya berdoa dan bertawakal lah…

longan kering yang dibeli oleh encik suami

mari merebus longan, campurkanlah dengan kurma atau barli

longan yang telah siap direbus sehingga mendidih..campurkan gula merah untuk menambahkan kelazatan

You may also like...

3 Responses

  1. cikgufarha says:

    salam kakkk..oo gitu kee cara nak wat ok nak cube jugak laa…tgk giat kumpul stock jugak ni 😀

    sama2 berusaha!! caiyokkk!!

    • salam…
      senang je ha caranya..hehe…
      stok ha banyak dah la tu banding ngn kaknor…susah hati pun ada ni tp tula buat2 je berfikiran positif yang susu akan bertambah nanti…hehe…

  2. kak nur says:

    mmg sedap kan air ni nor? kaknur dulu suka jugak minum air longan ni utk tambahkan susu… dulu pernah stok ebm beku kaknur rosak… mmg minum air ni utk cover stok dan rajin buat power pumping 🙂

    happy breastfeedig 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *