Rama-Rama Putih

Malam tadi masa aku nak masuk bilik, berterbangan seekor rama-rama putih masuk ke bilik aku jugak..macam pelik jugak dari mana dtgnya rama-rama ni kan…agaknya dia masuk ikut pintu sbb skang ni malam2 asyik bukak pintu je dek kepanasan yang melampau..hehe…

Berbalik kepada rama-rama td, aku tau dia dah tersesat masukkan, tapi apa aku boleh buat…nak tangkap n lepaskan kat luar rumah, tak daya lak nk ngejar rama2 tu..korang taula kan, bukan senang nak tangkap rama-rama, nak2 plak di malam ari…dahla aku mengantuk masa tu, ”lantak ko lah”, kata aku…bercadang nak membiarkan dia menumpang tido dalam bilik aku la kan…lgpun aku bukannya berteman pun…tido pun sorang2, sunyi gak kan…

Tapi sayang seribu kali sayang, tak sampai 5 minit dia dok lam bilik aku, dia dah mengalami kemalangan yang amat dasyat…”tu la ko, aku suh dok dediam, ko taknak, gah sgt nak terbang sana sini, kan dh kena…yang ko gi langgar kipas tu nape, kan dh terkeluar sikit isi perut…sayap ko pun dh koyak rabak dah…”, ish sian plak aku tengok…

shiannya dia...

Masa lepas kena kipas tu, rama2 tu melekat kat jaring2 kipas tu kan, so aku ingatkan dah mati dah, nak amik buang la kan…baru nk sentuh je, dia terbang lak, tp dek kerana kecederaan serius yang dialami, dia jatuh ke bawah…tp masih idup lagi, panjang gak umur ko ek rama-rama…sia sgt aku tengok, tapi apa nak buat…dah nasib dia…aku biarkan dia bersendirian menahan kesakitan, sbb aku pun dh ngantuk sgt2 kan…

Bangun pagi ni, aku tengok dah tinggal arwah dah…Innalillah…tamat jugak riwayat rama-rama, kali ni lagi tragis sbb hanya tinggal sayap n kepala je, badan dh tkde dimakan dek semut2 kecik…ish, sian betul…

p/s: banyak betul semut2 kecik lam bilik aku..dr mana datangnya tah…tensen haiihhh…

You may also like...

5 Responses

  1. ej@m says:

    kesian rama-rama tu…RIP yer…hehe

  2. alinotnot says:

    haaaa. rma2 putih. org kate kalo ade rma2 putih, x lame lagi jumpe jodoh. hahaha. org tua2 la ckp. aku tak caye pon 😛

  3. Halimatun says:

    Saya pon rama2 putih masuk umah tdi mlm tgh kemas2 bru lps bt kuih raya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *