Rumah Terbakar Panggil Bomba…

Gambar sekadar hiasan...

suasana yang agak mencemaskan dan mengundang debar di dada jugaklah malam tadi…memang tak sedar langsung dan bukan aku sengaja nak buat benda tu…nak kata berangan terlebih takde pun, nak kata kepala otak serabut pun tak jugak…nak kata mimpi pun tak jugak…nak kata ilang ingatan pun tak jugak…buntu gak cmne leh jadi cam ni…

alkisahnya malam tadi, sedang enak aku bersenang lenang depan tv sesambil fokus membaca novel yang dipinjam, baru nak masuk beberapa helaian, kedengaran Qis membuka pintu biliknya dan bertanya “bau apa ni?”,  masa tu baru aku dongakkan kepala dan nampak rumah dah penuh dengan asap..sepantas kilat aku teringat “alamak, ke knor lupa tutup api..”..terus je aku menuju ke dapur..dan memang tepat sangkaan aku, aku terlupa tutup api lepas goreng fishball…dah berasap minyak dlm kuali…

masa tu memang berdebar giler la, kalo la si qis tu tak perasan, agaknya kelemasan dah aku ngn asap yang dh memenuhi ruang rumah tu…aku ada gak bau2 mcm fishball tu, tp ingatkan bau yang aku masak tadi…tak bajet langsung bau tu sbb lupa tutup api..hehe…asap tu dah banyak, aku bleh plak tak perasan…siap qis citer, dia ingat dia rabun ke hape, bila tengok aku kat depan tv ala2 macam berkabus mcm kat genting…lawak pun ada…

cuai betul aku ni…ngeri jer kalo la kata tak perasan, mau terbakar rumah dan aku penyebabnya…ooohhhhhh tidakkkkk…Nauzubillah…lepas ni aku akan cuba berhati-hati…”kena beringat2 selalu”, pesan encik suami…InsyaAllah, aku akan ingat sampai bila2…bila jd kes macam ni, teringat plak kes kebakaran kecil masa kawan aku tengah masak kat umah sewa masa studi dulu…lagi hebat yg tu..memang terbakar terus, tp seb baik tak merebak…sempat aku tutup api gas, api terus jer padam…lagi ngeri…

p/s : kepada ahli rumah no 7, aku mohon maaf, sangat2 tidak sengaja…

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *