Sotong Goreng Tepung

Sotong goreng celup tepung

nak kata mengidam, tak lah jugak…tp petang td tetiba teringat nak makan sotong goreng celup tepung…kalo gi makan kat kedai cenonet jer sepinggan..tak puas pun nak makan…makanya ai decide lah nak buat sendiri…singgah beli sotong kat kedai runcit mamak yang sangatlah tidak peramah (harap kedai dia je yg ada jual macam2, ikutkan muka tak sudah dia, tak hingin nak menyinggah…dahlah mahal)…beli sotong 4 ekor, sekor saiz yg agak besar, 2 sederhana n satu lg kecik saiz biasa…bila dh timbang, harga lam RM 9.50…mahalnya kan..ke memang harga sotong mcm tu…kat tempat lain camne ek harga dia??? ke memang mamak tu yg cekik darah??? kalo segar dari ladang tu, tak kisah lah sangat…ini sotongnya dh lembik sana sini…haiyyohhhhh, nak makan punya pasal, bayar jer la kan…

tp bila nak goreng sotong ni agak konpius gaklah, member ckp sama je mcm nk goreng pisang, guna tepung beras…ai ni alergik sikit kalo sebut goreng pisang ni…sebabnya dr zaman anak dara sehinggalah going mom to be ni, asyik tak menjadi jer bila buat bancuhan tepung tuk goreng pisang…manjang la lembiknya…tak rangup sangat…kdg dah rasa mcm nak give up jer…hehe…dlm dok tak berapa nk yakin camne nk goreng sotong ni, makanya mcm biasalah, menggoogle la dulu kan…mcm biasa la myresipi mmg penyelamat di saat2 getir..jumpalah satu resepi ni, resepi sotong goreng tepung rangup…kemain panjang namanya…kat sini hah resepi tu…senang jer..dan tak sama langsung cam nk goreng pisang…

pikir punya pikir, bek cuba kaedah ni…senang pun senang yer dak…buat apa nk nyusahkan diri, dah la tak sabar nak makan dah kan…masuk dapur, basuh sotong cuci2, potong kasi bulat2…toskan sekejap..then pecahkan telur, gaul dengan sotong..campur garam sikit…kalo ikut resepi kat atas tu, nak goreng baru salut tepung jagung…yang ai ni plak, mmg nak senang je manjang kejanya, masukkan jer terus tepung jagung dalam sotong td…gaul2 bg sumer sotong tu melekat ngn tepung..then goreng…akhirnya siap….wallaweh menjadi…rangup giler…dah selamat masuk perut pun…hehe…so, nak kongsi lah ngn korang2 yg masih blm pandai goreng sotong…yg dah pandai tu, diam2 udahlah…hehe…

Bahan-bahan yang diperlukan

1) Sotong 2 ekor saiz besar…taktau lak berat dia berapa…

2) telur 1 biji (atau agak2 la cukup tuk salut sotong tu)

3) garam secukup rasa

4) tepung jagung 2 senduk

Cara-caranya pula

Sangat ringkas, basuh sotong, potong bulat2, gaulkan dgn telur, garam dan tepung jagung. Panaskan minyak then goreng…makanya siap…blehlah dihidangkan…

 

You may also like...

2 Responses

  1. yanmie says:

    Salam,

    eeeee tunggu hubby kita balik dari outstation, nanti nak cuba resepi nie, kalau tengok kat gambar tu memang nampak sedap fuhhhh terliur, dah ler memang minat sotong goreng tepung ^_____^

    ada lagi tak??? hehe

    • cuba2..mmg sedap..opppsss terpuji diri sendiri lak..hehe…tp senang sgt2 nak buatnya…pasni pun say no dah sotong goreng tepung kedai punya, buat sendiri lg puas makan…hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *